Etikettering van voorverpakte levensmiddelen in de detailhandel
Etiketten op voorverpakte producten vormen een belangrijke bron van informatie voor de consument. Sinds december 2014 geldt de Europese Verordening EU nr. 1169/20211 met betrekking tot de etikettering van voedingsmiddelen. Deze wetgeving moet ervoor zorgen dat voorverpakte levensmiddelen geëtiketteerd zijn volgens de regels van de kunst.
De 12 basiselementen
Etikettering volgens de regels van de kunst start bij de implementatie van 12 basiselementen:
- De benaming van het levensmiddel
- Ingrediëntenlijst
- Vermelding van eventuele allergene bestanddelen
- Voedingswaardevermelding
- De hoeveelheid van bepaalde ingrediënten of categorieën ingrediënten, de ‘kwid-percentages’
- Alcoholvolumegehalte
- Nettohoeveelheid
- Houdbaarheidsdatum (minimale houdbaarheid of uiterste consumptiedatum)
- Bewaarvoorschriften en/of gebruiksvoorwaarden
- Gebruiksaanwijzing
- Naam en adres van de fabrikant of de verantwoordelijke exploitant
- Plaats van herkomst, land van origine
Check?
Als je dacht dat je er met de 12 basiselementen vanaf zou zijn, dan heb je het mis. Zo zijn er soms nog extra elementen vereist en hoeven niet alle basiselementen op elk product vermeld te staan.
Een aantal voorbeelden:
- Een origine-aanduiding is niet verplicht bij tomatenpulp, maar wel bij verse kipfilet.
- De gebruiksvoorwaarden zijn niet verplicht bij melkchocolade, maar de aanduiding van het gehalte cacaobestanddelen moet wel op het etiket staan.
- Het alcoholvolumegehalte is enkel verplicht op dranken met een alcoholpercentage van meer dan 1,2%.
Daarnaast is het belangrijk om de verplichte etiketteringselementen te drukken in een lettergrootte van minimaal 1,2 mm. Voor kleinere verpakkingen mag de lettergrootte minimaal 0,9 mm zijn, afhankelijk van de wettelijke voorwaarden. Ook de taal is van belang. Zo moeten de etiketteringelementen verschijnen in de taal en/of de talen van het gebied waar het product in de rekken ligt:
- Brussel: NL + FR
- Vlaanderen: NL
- Wallonnië: FR
Het etiketteringsdoel
De wetgeving omtrent de etikettering van levensmiddelen heeft een helder doel voor ogen: de juiste informatie verschaffen aan de consument. Het is namelijk van belang dat de consument beschikt over de basisinformatie van een product om zo gezonde keuzes te kunnen maken.
Nationale controleactie
Het FAVV, Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, voert geregeld controles uit. Binnenkort, van 11 tot 17 juni, zal er een algemene controleactie doorgaan. Door deze actie op voorhand aan te kondigen, wil het FAVV voedingsbedrijven bewust maken van het belang van een juist etiket in functie van de voedselveiligheid. Let's meet!