Clean labelling wordt steeds meer de norm. Consumenten willen weten wat hun lichaam binnenkomt. Synthetische bewaarmiddelen worden vervangen door “natuurlijke” varianten. Dit oogt natuurlijk ook mooi op het etiket of verpakking. Maar nog te veel wordt er gebruik gemaakt van misleidende technieken en claims. Lees er alles over in onze whitepaper! 

clean labels of misleidende claims?

clean labels

Duurzaamheid is hot topic. De consument wil meer duidelijkheid over de ingrediënten die hij consumeert en dit zorgt ervoor dat zowel voedingsbedrijven, ingrediëntenleveranciers als retailers op zoek zijn gegaan naar natuurlijke alternatieven voor synthetische bewaarmiddelen, zoals antioxidatieve, antimicrobiële en antifungale ingrediënten. Deze ‘natuurlijke’ ingrediënten staan immers heel mooi op het etiket of de verpakking.

Bij “clean labelling” draait alles om labels:

  • met een vereenvoudigde ingrediëntenlijst met enkel “natuurlijke” ingrediënten;
  • zonder chemisch-klinkende of kunstmatige ingrediënten, zoals de gekende additieven met hun E-nummers, die wijzen op een extra processing van de producten.

 

misleidende claims en labels 

Bij clean labeling moeten echter wel enkele aandachtspunten in overweging worden genomen. Zo wordt het “zuivere” etiket  vaak gebruikt als verkoopargument om een product “gezonder” te doen lijken. Het komt ook vaak voor dat optionele informatie, zoals verwarrende, niet-gereguleerde claims, de verplichte informatie voor de consument op de achtergrond plaatst. 

Daarnaast is er ook vaak sprake van misleidende claims zoals:

  • “zonder artificiële kleurstoffen”
  • “natuurlijk”, “puur” of “100%”
  • “ambachtelijk’ en ‘artisanaal”

 

clean & clear label

Om misleiding te vermijden wordt dan ook gestreefd naar zowel een clean als clear label waarbij onder andere de wettelijk verplichte gegevens de voornaamste bron van informatie voor de consument moeten blijven.

 

Meer weten over clean en clear labeling? 

Download de whitepaper gratis! 

 

  • am norman LABELLING

op de hoogte
blijven van het 
laatste nieuws?

Schrijf u in op onze nieuwsbrief!

AM Norman