Crisiscommunicatie in geval van Recall
Naast een efficiënt incidentmanagementsysteem heb je bij een voedselcrisis een proactieve communicatie-aanpak nodig om professioneel te communiceren met interne en externe doelgroepen. Deze opleiding reikt je hiervoor tips, advies en technieken aan.
Inhoud
Tijdens de eerste halve dag komt de wetgeving inzake meldingsplicht voor de voedingsindustrie aan bod. Dit gepaard met de adviezen van het FAVV m.b.t. meldingslimieten, de vereisten van certificatie-instellingen zoals BRC, IFS en FSCC. Het eerste deel van de dag wordt afgesloten met het opstellen/ updaten van een incidentmanagementsysteem en het testen van dit systeem.
Tijdens het tweede deel van de dag wordt er gefocust op de praktijkvoorbeelden, een oefening communiceren rond incident voedselveiligheid en consultatieve feedback.
Tijdens de opleiding komen volgende onderwerpen aan bod:
- deelnemers leren wat de wettelijke vereisten zijn inzake melding van een voedselveiligheidsincident
- deelnemers leren de details kennen van de F.A.V.V.-meldingsplicht
- deelnemers leren de details kennen van de normeisen rond recall en terugroeping
- deelnemers leren hoe ze op een efficiënte manier de communicatie rond een noodsituatie kunnen voorbereiden en organiseren
- deelnemers leren met impact communiceren rond een voedselveiligheidsincident met de verschillende betrokken partijen
Doelgroep
Communicatieverantwoordelijken, woordvoerders en/of zaakvoerders die binnen de onderneming belast zijn met de communicatie in geval van een voedselincident, zowel ondernemingen die actief zijn in B2C als in B2B. Ook voor kwaliteitsmanagers die verantwoordelijk zijn voor het opzetten en/of updaten van een incidentmanagementsysteem.
Trainer
Dominique Delanghe