Duurzame consumptie zit nog steeds in de lift. De duurzame omzet is in 2017 bijvoorbeeld met ⅓ gestegen! Concreet hebben Vlamingen in 2017 585 miljoen euro uitgegeven aan duurzame consumptie, tegenover 429 miljoen in 2015. 

Vlamingen geven bovendien niet alleen meer uit aan duurzame voeding, maar hebben er ook een mening over. In de MONITOR DUURZAME VOEDSELKEUZES geven Vlamingen bijvoorbeeld aan dat ze nood hebben aan correcte, duidelijke en eenvoudige informatie. Drie kwart van de Vlamingen ziet daarom heil in het gebruik van labels om aan te geven hoe duurzaam een voedingsproduct is. 

Inzetten op duurzaamheidslabels kan dus een meerwaarde betekenen voor jouw bedrijf. In deze blog vertellen we je wat meer over vier belangrijke labels binnen de voedingsindustrie en bespreken we telkens waarom dat label interessant kan zijn.

Keurmerken logo's

MSC & ASC

Marine Stewardship Council (MSC) is een internationaal label voor duurzame vis. Het label verzekert dat de wilde vis gevangen is met respect voor milieu en dier. Dat wil zeggen dat elke vis met een MSC label 100% duurzaam gevangen is, met andere woorden zonder het ecosysteem te schaden. 

 

Daarnaast bestaat er ook het Aquaculture Stewardship Council (ASC) label voor duurzame kweekvis zoals zalm, tilapia, forel, pangasius, garnalen en zeewier. Visproducten met dit label zijn in goede arbeidsomstandigheden geproduceerd met respect voor het milieu. Bovendien besteedt het ASC label ook aandacht aan dierenwelzijn. Dat houdt in dat er voor de kweekvis telkens een gezondheidsplan wordt opgesteld en dat antibiotica en andere geneesmiddelen uit den boze zijn. 

 

Bovengenoemde omzetstijging van duurzame producten is voor een groot deel te danken aan de forse groei in de consumptie van duurzame vis. In vergelijking met 2015 is de consumptie in 2017 bijna verdubbeld. Omdat 47% van de Vlamingen aangeeft dat dierenwelzijn voor hen een belangrijke drijfveer is om te kiezen voor duurzame voeding, vermoeden we dat deze trend zich in de toekomst verder zal doorzetten. 

FAIRTRADE

FAIRTRADE is een internationaal label voor eerlijke handel met het globale Zuiden. Je vindt het onder andere op voedingsproducten, textiel en cosmetica. Het label garandeert aandacht voor het milieu en goede arbeidsomstandigheden. Concreet biedt het (financiële) ondersteuning aan de boer en zijn gemeenschap d.m.v. een minimumprijs en een premie. De producent ontvangt dan telkens een rechtvaardige prijs, in verhouding met de werkelijke productiekost.

 

Het FAIRTRADE label lijkt vrij interessant voor de Belgische markt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 93% van de Belgen FAIRTRADE ziet als een betrouwbaar merk, 75% herkent het logo en bijna 70% kocht afgelopen jaar zelf FAIRTRADE producten. FAIRTRADE is daarnaast ook een stabiele groeier. Dat zien we in de continue stijging van zowel de verkoopwaarde als het verkochte volume: in 2 jaar tijd stegen de bestedingen met bijna ⅓ tot meer dan 80 miljoen. 

 

RSPO

RSPO of ROUNDTABLE ON SUSTAINABLE PALM OIL is een internationaal label voor palmolie. Producten met een RSPO label, waaronder cosmetica en voeding, zijn telkens volgens 8 principes geproduceerd: transparantie, respect voor de lokale wetgeving, geïntegreerde teelt, aandacht voor milieu, goede arbeidsomstandigheden en continue verbetering. 

Binnen het duurzaamheidsdebat hechten kopers naast ecologische impact, ook belang aan duurzaamheid op vlak van individu en maatschappij. Voedsel dat gemaakt is met respect voor mens en natuur, zal dus zeker op waardering kunnen rekenen. 

Rainforest Alliance

Het Rainforest Alliance label is de opvolger en vervanger van het bekende UTZ keurmerk. Dit label kan je terugvinden op koffie, thee, hazelnoten, cacao, palmolie, bananen… afkomstig van boeren die oog hebben voor mens en milieu. Dit internationaal label voor duurzame landbouw in het globale Zuiden verzekert goede arbeidsomstandigheden en een beperkte impact op het leefmilieu. 

Het label wordt beheerd en onafhankelijk gecontroleerd door Rainforest Alliance. Rainforest Alliance voldoet aan de standaarden opgelegd door Sustainable Agriculture Network (SAN). Landbouwers die voldoen aan die standaard, worden erkend met het label Rainforest Alliance. SAN promoot efficiënte en productieve landbouw, het behoud van biodiversiteit en een duurzame levensstijl door middel van milieu- en sociale criteria.

 

 

Benieuwd welke labels interessant zijn voor jouw bedrijf of hoe je zo’n label kan behalen?

De experts van AMNorman helpen je graag.